De arbeidsmarkt is continu in beweging. De manier waarop bedrijven werken is continu aan innovatie onderhevig en het personeel dat nodig is, verandert mee. Bovendien is er de laatste decennia ook veel verandert in het aanbod aan werk, de arbeidsovereenkomsten, de benodigde vaardigheden en de werkwijze van veel bedrijven.
Van recruiters wordt verwacht dat ze hierin mee veranderen. Ze zullen de arbeidsmarkt van binnen en buiten moeten kennen en als geen ander moeten weten waar nu vraag naar is en hoe je aan deze vraag kunt voldoen. Eén van de grootste vraagstukken op dit moment is: hoe spreek je millenials aan in het recruitmentproces?
Millennials op de arbeidsmarkt
Eén van de grootste groepen op de huidige arbeidsmarkt zijn de millennials. Deze generatie is geboren tussen 1980 en 1995. De millennials zijn opgegroeid in een wereld die in rap tempo is veranderd. Ze zijn zelf opgegroeid zonder digitale middelen en social media, maar ze weten daar nu goed hun weg in te vinden. Bovendien hebben ze zowel economische als politieke instabiliteit heel bewust meegemaakt. Daardoor zijn ze realistisch, doel georiënteerd en hebben ze geen 9-to-5-mentaliteit. Het heeft echter ook tot gevolg gehad dat ze goed weten wat ze wel of juist niet willen en minder loyaal zijn naar één bedrijf toe. Hierin onderscheiden ze zich duidelijk van eerdere generaties.
Millennials aanspreken in het recruitmentproces
Omdat generaties onderling zo kunnen verschillen, zijn er ook verschillende technieken nodig om mogelijke kandidaten aan te spreken in het recruitmentproces. Waar oudere generaties veel waarde hechtten aan stabiliteit, loyaliteit en doorgroeimogelijkheden, zijn millennials meer gericht op flexibiliteit, betekenis en ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Daarom zal het recruitmentproces hierop aangepast moeten worden. Om millennials aan te trekken, en enthousiast te maken voor een bepaalde functie, zal er rekening moeten worden gehouden met onderstaande factoren.
Betekenis
Voor millennials is zekerheid alleen allang niet meer voldoende om een baan interessant te maken. Daarnaast zijn millennials niet alleen werkzaam in nieuwe functies zoals e-commerce, maar vind je ze in elke branche vertegenwoordigd. Deze generatie wil, meer dan ooit, iets betekenen in de wereld en het verschil maken. Ze zijn idealistisch en ze willen een baan met een doel. Daarom is het voor recruiters essentieel om in het recruitmentproces te benadrukken wat ze kunnen bereiken vanuit hun functie. Dit kan een waardevolle bijdrage zijn aan de groei van het bedrijf, maar ook een specifieke maatschappelijke relevantie. Dit kan voor kandidaten uit deze generatie zeker de doorslaggevende factor zijn.
Ontwikkelingsmogelijkheden
Waar oudere generaties vooral belang hechtten aan doorgroeimogelijkheden binnen het bedrijf, zijn de millennials meer gefocust op ontwikkelingsmogelijkheden. Dit kunnen ontwikkelingsmogelijkheden zijn binnen de organisatie, maar ook op persoonlijk vlak. Er wordt veel waarde gehecht aan persoonlijke groei en als hier ruimte voor is binnen de organisatie, is het belangrijk om dit tijdens het recruitmentproces te benadrukken. Dit kan zijn in de vorm van cursussen, workshops en nevenfuncties, maar vlak ook zeker het belang niet uit van ruimte voor persoonlijke ontwikkeling buiten het bedrijf om. Millennials zijn reislustig en continu in beweging. Ze stellen het op prijs als er ruimte is voor een sabbatical, het werken op afstand en goede voorzieningen omtrent zwangerschaps- en ouderschapsverlof.
Minder hiërarchie
Vroeger waren bedrijven aanzienlijk meer hiërarchisch ingericht dan tegenwoordig. Dit is vooral evident in jonge start-ups: er wordt benadrukt dat ieders input wordt gewaardeerd en iedereen voelt zich betrokken bij het reilen en zeilen van het bedrijf. De lijntjes binnen het bedrijf zijn kort en iedereen voelt zich op zijn of haar plaats. Als een bedrijf waarde hecht aan ieders bijdrage en open en eerlijke communicatie waardeert, is dat een belangrijk pluspunt om zeker tijdens het recruitmentproces te vermelden.
Authenticiteit
Millennials vinden authenticiteit en openheid meer dan ooit belangrijk in een bedrijf. Ze horen tijdens het recruitmentproces graag meer over de bedrijfscultuur en krijgen, als het mogelijk is, graag een kijkje op de werkvloer. Bovendien helpt het enorm als het bedrijf actief is op social media. Op deze manier kan de kandidaat zelf ontdekken waar het bedrijf voor staat, hoe de communicatie naar buiten is en welke mensen hier werkzaam zijn. Als een bedrijf social media gebruikt om inzicht te geven in het bedrijf en om kandidaten aan te trekken, is dit een enorm pluspunt.
Vacatures voor millennials invullen
Heb je vragen over hoe je jouw recruitmentproces kan afstemmen op millennials?
De laatste jaren hebben wij op basis van data en ervaring heel veel inzichten gekregen hoe je deze doelgroep het beste aanspreekt, bijvoorbeeld met slim werven. Neem contact met ons op, wij vertellen er graag meer over.