Hoe vind je medewerkers via Linkedin?

Slim personeel werven

Hoe vind je nieuwe medewerkers via Linkedin? Dit een een vraag waar veel bedrijven mee zitten. Recruitment Center is via het Slim werven concept succesvol met het vinden van de juiste kandidaten.

We delen niet alleen tips hoe je zelf mensen vindt op Linkedin maar gaan ook dieper in op de meest gemaakte fouten. 

Linkedin als tool om personeel te vinden.

LinkedIn is een handige tool om nieuwe werknemers mee te werven. Er zijn een aantal manieren waarop je dit makkelijk kan doen.

Ten eerste is het van groot belang om een goede vacaturetekst te schrijven. Daarvoor doe je onderzoek naar de termen die veel gebruikt worden in de doelgroep waarin je zoekt. Als je bijvoorbeeld zoekt naar iemand die advertenties maakt, kun je gebruik maken van het keyword: ‘Google Adwords’ omdat veel adverteerders gebruik maken van dat programma. Door veelvoorkomende keywords te gebruiken bereik je als werver meer werknemers waarnaar je opzoek bent. Verder is het van groot belang om je vacaturetekst kort en bondig te houden, dit spreekt mensen meer aan dan een langdradige tekst.

Effectief recruiten via LinkedIn

Via LinkedIn kun je in één keer een groot en specifiek netwerk bereiken met jouw vacature. Bovendien bieden social mediakanalen de mogelijkheid om vacatures te delen en door te sturen. Hierdoor heb je een groot bereik en veel effect van slechts één vacaturepost. Maar het is wel belangrijk om juist deze ene vacature te laten gelden. Wij geven enkele tips voor het effectief recruiten via LinkedIn. Heb je niet de tijd of kennis? Via slim werven maak je gebruik van unieke software die alle socials aan elkaar koppelt.

De juiste vacaturetekst

Het schrijven van de juiste vacaturetekst is nog best lastig. Het is belangrijk dat een vacature alle belangrijke informatie bevat over de functie, het bedrijf en de gewenste kandidaat, maar de tekst moet ook niet te droog worden. Niemand voelt zich geroepen tot solliciteren als het bedrijf of de functie niet inspireert of aanspreekt. Houd daarom de functie-eisen beperkt en besteed zeker aandacht aan een juiste functieomschrijving en het bedrijfsprofiel. Let ook zeker op de schrijfstijl en eventuele spelfouten. Je wilt tenslotte serieus genomen worden.

Aantrekkelijk bedrijfsprofiel op Linkedin

Naast een goede vacature is het ook van groot belang een aantrekkelijk bedrijfsprofiel aan te maken. Nadat kandidaten een vacature hebben bekeken is dit het eerste waar ze naar zullen kijken. Het is belangrijk om op een pakkende manier het verhaal achter je bedrijf te vertellen om de interesse van medewerkers op te roepen. Ook is het slim om een werknemerslijst op je profiel te zetten. Dit laat de kandidaat zien dat je bedrijf betrouwbaar en echt is.

Vinden van personeel via Linkedin

Samengevat is het vinden van personeel via LinkedIn goed te doen, zolang je vacaturetekst en je bedrijfsprofiel op orde zijn. Verder is het vinden van goede kandidaten een stuk makkelijker en sneller wanneer er gebruik gemaakt wordt van LinkedIn Recruiter

Eén van de voordelen via recruitment via LinkedIn is dat potentiële kandidaten direct informatie kunnen zoeken over jouw bedrijf en de werknemers op de locatie. Ze zijn namelijk maar één klik verwijderd van jouw bedrijfsprofiel. Het is daarom zaak om, naast een aantrekkelijke vacature, ook het bedrijfsprofiel interessant en volledig te maken. Je wilt jezelf tenslotte goed presenteren aan mogelijke nieuwe medewerkers.

Tools op Linkedin

Vervolgens is het een goede keus om je aan te melden voor LinkedIn Recruiter. Dit is een programma op LinkedIn die speciaal ontworpen is voor wervers. Dit kost wel geld, maar dit is het zeker waard; 75% van de wervers geeft namelijk aan veel sneller personeel te vinden via LinkedIn Recruiter. Met LinkedIn Recruiter beschik je over geavanceerde zoekopdrachten waardoor je extreem snel de persoon vindt waar je naar opzoek bent. Je kunt met het programma namelijk zeer specifieke zoekopdrachten opstellen aan de hand van onder andere locaties, titels en  skills. Ook kiest het geavanceerde programma van LinkedIn Recruiter matches voor je uit die bij je vacature passen. Wanneer je aangeeft dat dit een match is, zal LinkedIn Recruiter automatisch meerdere profielen die hierop lijken aan je aanbevelen. Dit werkt ook andersom: Wanneer je aangeeft dat een profiel van een kandidaat niet is waar je naar opzoek bent, beveelt LinkedIn Recruiter geen mensen meer aan je aan met dezelfde soort profielen.

Meer opties in Linkedin recruiter

Naast de geavanceerde zoekfuncties kun je met LinkedIn Recruiter ook andere tools gebruiken die je helpen met het vinden van een geschikte kandidaat. Een voorbeeld is InMail. Hiermee kun je kandidaten benaderen met wie je geen connectie hebt; je hoeft dus niet zelf te wachten tot een kandidaat reageert op de vacature. Ook een InMail bericht kun je net als je vacature zo opstellen dat mensen er sneller op reageren. Wederom is een belangrijke tip; houdt het bericht kort en bondig. De kans op een reactie is dan namelijk groter, aangezien veel InMail berichten geopend worden via een mobiele telefoon. Een andere tip is om het bericht persoonlijk te maken. Bekijk het profiel goed en ga opzoek naar overeenkomsten wat betreft werk, connecties of interesses. Dit geeft mensen het gevoel dat ze er toe doen, waardoor de kans op een reactie vele malen groter wordt. De laatste tip is om mensen niet te overvallen met een bericht die te kort door de bocht is. Het is beter om rustig het gesprek op gang te laten komen, door eerst te vragen of er telefonisch contact opgenomen kan worden.

Recruitment via LinkedIn wordt nog effectiever en efficiënter wanneer jij je aanmeldt voor LinkedIn Recruiter. Dit programma op het platform is specifiek gericht op recruitment. Het is een betaalde functie waarmee je sneller de juiste kandidaten vindt. Je kunt gebruikmaken van zoekopdrachten en mogelijke kandidaten vinden op titels, vaardigheden, ervaring en locatie. En het programma denkt met je mee om zo de zoekresultaten steeds beter aan te laten sluiten bij jouw wensen.

Maar let op. Het is net als bij Excel. Recruiter is een mooi programma, maar als je niet de juiste data of boolean searches gebruikt, ga je er niet het maximale uithalen.

Let op bij het vinden van medewerkers via Linkedin.

De tips zijn door Linkedin aangegeven. Helaas komt er wel meer bij kijken om de juiste mensen te vinden en ook over te halen om te reageren op een vacature. Denk goed na over Keywords en zorg dat je Boolean Searches kan bouwen. Zonder deze tools ga je helaas niet de juiste mensen vinden. Recruitment Center kan het hele werven van medewerkers via Linkedin voor je uithanden nemen. Kijk voor meer informatie bij Slim Werven of Linkedin vacature plaatsen.

LinkedIn is één van de meest interessante social mediakanalen voor zakelijk gebruik. Het is een fantastisch platform om een netwerk op te bouwen, in contact te blijven met collega’s en contacten en ook voor recruitment biedt LinkedIn tal van mogelijkheden. Maar de juiste mensen vinden via het platform is niet altijd even makkelijk. Wij geven een overzicht van enkele veelvoorkomende valkuilen, maar ook praktische tips om wel de juiste mensen te vinden op LinkedIn.

Veelgemaakte fouten bij recruitment via LinkedIn

Alhoewel steeds meer bedrijven gebruik maken van LinkedIn voor het zoeken naar geschikte kandidaten voor openstaande vacatures, is niet elk bedrijf hier even succesvol in. Werven via LinkedIn kan nog best lastig zijn. Onderstaande fouten worden veel gemaakt en kunnen het succes van jouw recruitmentproces negatief beïnvloeden.

Vage functieomschrijvingen

Het is misschien hip om te strooien met allerlei Engelse termen en functieomschrijvingen te rebranden, maar het komt de duidelijkheid van de vacaturetekst vaak niet ten goede. Als mensen zich niet aangesproken voelen tot de functie of niet precies weten wat er wordt verwacht, is de kans groot dat er niet wordt gesolliciteerd. Zo loop je interessante kandidaten mis.

Focus op vaardigheden en ervaring

Het is belangrijk om bij het werven aandacht te besteden aan de vaardigheden en de ervaringen van de kandidaten, maar het is een grote fout om je hier blind op te staren. Vaardigheden kunnen worden aangeleerd, maar karakter, teamspirit en aansluiting bij de waarden van het bedrijf zijn van onschatbare waarde. Helaas is het op een platform als LinkedIn al snel heel verleidelijk om alleen te zoeken naar kandidaten die passen bij het gewenste profiel. Zo mis je al snel heel veel interessante kandidaten die misschien wel heel goed zouden passen bij de functie. Daarnaast raak je vaak kandidaten uit het oog. Het bouwen van een talentpool helpt bij dit proces. 

Verouderd profiel

Wanneer je als bedrijf of recruiter op zoek gaat naar kandidaten op LinkedIn, neem je uiteraard een kijkje op hun profielen. Het is prettig als deze zijn bijgewerkt en een volledig beeld geven van de potentie van de kandidaat. Dit werkt andersom ook zo. Kandidaten nemen graag een kijkje op het profiel van de recruiter of het bedrijf om een impressie te krijgen. Helaas wordt er maar al te vaak weinig tot geen aandacht besteed aan deze profielen waardoor sollicitanten hun interesse verliezen of het vertrouwen in het bedrijf verliezen.

Conclusie: Er is één platform wat echt bovenaan staat als het aankomt op het werven van nieuw personeel. We hebben het natuurlijk over LinkedIn, hét platform voor werkzoekenden en werkgevers. Veel bedrijven weten niet precies hoe zij de juiste vacature op LinkedIn kunnen plaatsen om nieuwe mensen te werven. Behoor jij ook tot een van deze bedrijven? Lees dit artikel dan zeker even goed door. We hebben namelijk de belangrijkste tips en tricks voor recruitment via LinkedIn voor je op een rijtje gezet. Door deze tips zelf toe te passen zal ook jij in staat zijn om binnen no time de juiste mensen aan te trekken naar je onderneming of organisatie.

Extra tips voor het werven via Linkedin.

Denk aan je persoonlijke profiel

 het ligt voor de hand dat je aandacht moet besteden aan het profiel van je onderneming als je nieuwe mensen wilt werven. Echter is het ook verstandig om je persoonlijke profiel eens onder handen te nemen. Controleer je profiel om ervoor te zorgen dat alles up-to-date is, inclusief je huidige functietitel. Het is voor de kandidaat leuk om te zien met wie hij of zij eigenlijk te maken heeft. Voeg alle belangrijke informatie toe aan je profiel vul ook alle bijkomende profielgedeeltes aan. Je wilt namelijk zeker weten dat de kandidaat vertrouwd kan raken en dat hij of zij weet wie je bent. Een ander over het hoofd gezien onderdeel van een persoonlijk profiel is je foto. Je moet een professioneel portret laten maken of er een hebben waarop je gezicht duidelijk te zien is, zelfs al is het een kleine foto.

Word lid van belangrijke groepen

als je van plan bent om LinkedIn in te zetten voor het vinden van nieuw personeel dan moet je er natuurlijk wat meer tijd aan besteden. Dat betekent dat je lid moet worden van groepen die relevant zijn voor je bedrijf en voor de mensen die je aan wilt trekken naar je bedrijf. Hier kan je denken aan industrie-specifieke groepen, alumni groepen, lokale of regionale business groepen en talloze andere soorten groepen. Al deze groepen zijn toegangspunten voor jou om vacatures te plaatsen. Wees natuurlijk niet de persoon die alleen vacatures plaatst. Je moet ook actief bijdragen aan de groep. LinkedIn is nu eenmaal een regulier soort social media platform.

Maak de juiste connecties

LinkedIn draait natuurlijk volledig om het aantal connecties wat je hebt. Hoe meer connecties je hebt, hoe groter de kans dat je een geschikte kandidaat kunt vinden voor jouw functie binnen het bedrijf. LinkedIn maakt het gemakkelijk om alumni in je vakgebied of vroegere en huidige werknemers te vinden. Dit kan al helemaal eenvoudig wanneer persoonlijke profielen worden gevuld met vroegere bedrijven, vaardigheden, scholen en verenigingen. Personaliseer bij elke connectie hoe jullie elkaar hebben ontmoet of waarom je eigenlijk het gesprek aan wilt gaan. Neem even de tijd om het profiel te bekijken om er zeker van te zijn dat je bericht overeenkomt met de persoon. Het geeft je bedrijf een slechte naam als je je zomaar iedereen een standaard berichtje stuurt.

Grijp de LinkedIn opties aan 

de laatste tip is om echt gebruik te maken van de functies die LinkedIn je aan weet te grijpen voor het werven van nieuwe medewerkers. Het aanmaken van een vacature is gratis en je heeft de mogelijkheid om de vacature nog beter op te laten vallen met een advertentiebudget. Dit is het beste voor kleine bedrijven of bedrijven die minder vaak mensen inhuren. Voor bedrijven die vaker mensen werven, heeft LinkedIn een betaald programma genaamd met de naam Recruiter. Hier kan je zogeheten Job Slots plaatsen die je nog meer functies bieden. Indien je geen professional seat hebt kunnen de kosten voor het plaatsen van een vacature wel oplopen. Het is dan voordeliger om een Linkedin vacature te plaatsen via Recruitment Center.

Ook nieuwe mensen werven via LinkedIn?

Als het goed is heb je door de bovenstaande info een beter beeld gekregen over succesvol mensen werven via LinkedIn. Het feit dat er talloze werkzoekenden op LinkedIn te vinden zijn maakt het dé keuze voor alle bedrijven die nieuwe mensen aan willen trekken. Door een leuke vacature te plaatsen, duidelijk te zijn en vooral wat geduld te hebben zal het ook voor jou mogelijk zijn om nieuw personeel te werven. Blijf zeker even hangen op deze site als je nog veel meer te weten wilt komen over de voordelen die LinkedIn met zich mee weet te brengen voor jouw onderneming!

Kom je er niet helemaal uit of heb je specifieke vragen? Wij helpen je graag, neem contact op voor meer informatie.

Hoe vind je medewerkers via Linkedin?

medewerkers vinden via Linkedin

Vragen?

Contact

Recruitment Center heeft vestigingen in heel Nederland. De hoofdkantoren vind je in:

Keep in Touch

Vragen?

Vul het contactformulier in of bel: 085-7602390

Jouw vacature

Snel ingevuld

Recruitment Center kijkt naar jouw recruitment behoefte. Voor elke vraag bieden wij een passende oplossing. Of je snel een vacature wilt invullen via slim werven, strategisch een talentpool wilt bouwen of een interim oplossing zoekt. Wij bieden een oplossing op maat.