5 redenen voor inhuren interim manager

Slim personeel werven

De markt van interim managers is de laatste jaren enorm gegroeid en blijft zich doorontwikkelen. Er is veel vraag naar gekwalificeerde en gespecialiseerde tijdelijke professionals. Deze groei heeft diverse redenen en zal ook in de toekomst hoogstwaarschijnlijk doorzetten. In dit artikel bespreken we de 5 meest voorkomende redenen voor het inhuren van een interim manager.

5 redenen voor het inhuren van een interim manager

Zo divers als interim managers zijn, zo divers zijn ook de redenen om een interim manager in te huren. Toch zijn er enkele veelvoorkomende redenen aan te wijzen om een interim manager in te schakelen. Wij bespreken enkele van deze redenen.

Hulp bij een tijdelijke opdracht

Veel tijdelijke managers worden ingehuurd op opdrachtbasis. Er is binnen het bedrijf tijdelijk behoefte aan extra hulp, leiding van een taakgroep of iemand die specifieke kennis en vaardigheden heeft voor de klus. De interim manager wordt aangenomen voor een specifieke duur van het project en verlaat het bedrijf na afronding van deze opdracht.

Tijdelijke vervanging voor uitval

Wanneer het management van een bepaalde afdeling tijdelijk niet voltallig is door zwangerschapsverlof, ouderschapsverlof, ziekte of zorgtaken kan er een interim manager worden ingehuurd om de werkzaamheden op te pakken. Omdat de manager uiteindelijk weer terugkeert op de positie is deze functie van tijdelijke aard.

Assistentie bij een reorganisatie of verandering

Wanneer er binnen het bedrijf een grootschalige verandering of her organisatie wordt doorgevoerd, kan een interim manager uitkomst bieden. Vaak gebeurd dit door een interim hr manager in te huren. 

Deze manager brengt de nodige kennis en ervaring mee om het bedrijf en het management team te ondersteunen en te adviseren. Deze expertise is vaak niet in huis en de interim manager neemt voornamelijk de rol van consultant aan om het proces te begeleiden.

Behoefte aan expertise

Veel bedrijven en organisaties die gebruikmaken van interim managers huren deze personen in vanwege hun specifieke ervaring en expertise. Het kan soms lastig zijn om zeer gespecialiseerd en ervaren personeel te vinden, vooral op de huidige arbeidsmarkt. Een interim manager met ervaring binnen een bepaald vakgebied kan van onschatbare waarde zijn voor een bedrijf.

Vooral managers met de nodige kennis over en ervaring met digitalisering, nieuwe technologie en IT zijn ontzettend belangrijk en veelgevraagd, maar ook binnen de zorg, energie, duurzaamheid en transport wordt veelvuldig gebruik gemaakt van interim management.

Een personeelstekort

Door de huidige krapte op de arbeidsmarkt kan het voor sommige bedrijven lastig zijn om personeel te vinden. Vooral vacatures voor specialistische functies blijven lange tijd onvervuld. Het is lastig om de juiste kandidaat te vinden, maar een interim manager kan hier uitkomst bieden.

Wanneer een interim manager wordt aangesteld voor een bepaalde functie die moeilijk te vervullen blijkt te zijn, neemt de urgentie van het vervullen van de vacature af. Het werk dat gedaan moet worden wordt opgepakt terwijl er ondertussen kan worden doorgezocht naar een geschikte kandidaat voor een vaste aanstelling.

De voordelen van interim managers

Het mag duidelijk zijn dat interim managers van onschatbare waarde zijn voor het bedrijfsleven. Ondanks dat hun werkzaamheden bij een afdeling vaak van korte duur zijn, is hun bijdrage onmisbaar. Een interim manager neemt tenslotte de nodige ervaring en expertise mee waar het bedrijf zeker zijn voordeel mee kan doen. Maar de frisse blik van buitenaf kan ook positieve verandering binnen het bedrijf teweegbrengen die nog lang nadat de interim manager is vertrokken zijn weerslag heeft. Zie interim managers dan ook niet als een tijdelijke oplossing voor een probleem, maar als een waardevolle toevoeging aan de ontwikkeling van het bedrijf.

Sparren over de mogelijkheden van een interim oplossing voor jullie bedrijf? Neem dan contact op. 

Deel dit bericht:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
5 redenen voor inhuren interim manager
Luc de Boer

Luc de Boer

Luc de Boer is recruiter bij Recruitment Center. Luc wordt vaak ingezet als tijdelijke recruiter bij organisaties met veel vacatures. Daarnaast schrijft hij graag over de dynamische wereld van werving en selectie.

Vrijblijvend advies over jouw recruitment vraagstuk? Plan een teams meeting.

Vragen?

Contact

Recruitment Center heeft vestigingen in heel Nederland. De hoofdkantoren vind je in:

Keep in Touch

Vragen?

Vul het contactformulier in of bel: 085-7602390

Jouw vacature

Snel ingevuld

Recruitment Center kijkt naar jouw recruitment behoefte. Voor elke vraag bieden wij een passende oplossing. Of je snel een vacature wilt invullen via slim werven, strategisch een talentpool wilt bouwen of een interim oplossing zoekt. Wij bieden een oplossing op maat.