Hoe trek je de aandacht op een banenmarkt

Slim personeel werven

Heb je veel vacatures in te vullen dan kan een banenmarkt een optie zijn, maar is dit niet iets uit het verleden? De jonge generatie gaat niet meer naar een beurs. Ons advies is om jouw uitingen en recruitment proces af te stemmen op je doelgroep en generatie. Met data en software weten wij via slim werven een jonge doelgroep en de nieuwe generatie te vinden. Zoek je meer traditionele mensen dan kan een banenmarkt de oplossing zijn.

 

Is een banenmarkt nog actueel om personeel te vinden?

Of het een goede manier om nieuw personeel te vinden is hangt af van de vraag. Maar deelnemen aan een banenmarkt is de ideale gelegenheid om naamsbekendheid op te bouwen, het eerste contact te leggen met mogelijke kandidaten en te netwerken met bedrijven, instanties en personen. Vooral in deze tijd van krapte op de arbeidsmarkt is elke gelegenheid om je te profileren als bedrijf welkom. Maar hoe zorg je ervoor dat je de aandacht trekt op een banenmarkt?

Wat is een banenmarkt

Een banenmarkt is een evenement waar bedrijven en organisaties zichzelf presenteren om de interesse te wekken van werkzoekenden. Veel banenmarkten richten zich op studenten of pas afgestudeerden, maar er worden ook veel banenmarkten georganiseerd voor werkzoekenden of voor personeel in specifieke branches. De banenmarkten van UWV of de Banenbeurs zijn welbekende banenmarkten in ons land, maar er worden ook steeds vaker online banenmarkten georganiseerd.

Als bedrijf is het slim om aanwezig te zijn op zo’n banenbeurs of banenmarkt om de aandacht te trekken van nieuw talent. Vooral als je op zoek bent naar nieuw personeel is dit een uitgelezen kans om jezelf in de kijker te spelen. Het is echter wel belangrijk om op te vallen tijdens een evenement. Er zijn veel organisaties aanwezig en allemaal doen ze hun uiterste best om de aandacht van werkzoekenden te trekken. Om de aandacht te vangen van kandidaten die een goede match met jouw organisatie zouden zijn, zul je meer moeten doen dan enkel aanwezig zijn.

Aandacht trekken op een banenmarkt

Op een banenmarkt wordt er veel gedaan voor promotie en bekijks. De meeste bedrijven die aanwezig zijn doen hun uiterste best om aandacht te trekken. Er worden freebies uitgedeeld, video’s afgespeeld, workshops georganiseerd en speeddates opgezet. Het is dus belangrijk dat je als organisatie meer doet dan alleen aan een tafel zitten tijdens zo’n evenement. Maar wat kun je als organisatie doen om de aandacht te trekken op een banenmarkt?

Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Op een banenmarkt komen mensen af die oprecht geïnteresseerd zijn in de organisatie en die het fijne willen weten van het bedrijf, de werksfeer, de beloningen en de functies. Wees dus goed voorbereid zodat je op alle vragen een gepast antwoord hebt.

Neem de tijd

Neem tijdens zo’n evenement de tijd om één-op-één gesprekken te voeren met mensen die oprecht geïnteresseerd zijn. Op een banenmarkt zijn altijd veel mensen aanwezig die enkel rondlopen en zich globaal oriënteren. Als iemand de tijd neemt om vragen te stellen, is er al sprake van gerichte interesse. Maak hier gebruik van en creëer mogelijkheden om dit te realiseren. Daarom is het altijd verstandig om meerdere mensen aanwezig te hebben tijdens een beurs of markt.

Digitaliseer

Veel stands op een banenmarkt maken gebruik van inschrijfformulieren, folders en andere papierwaren. Het is echter veel slimmer om al deze informatie digitaal beschikbaar te maken. Door te werken met video’s kun je een mooie impressie geven, bijvoorbeeld van de werkvloer of het personeel, die boekdelen spreekt. En door het inschrijfproces bij interesse te digitaliseren, heb je geen papierwinkel om je doorheen te werken. Bovendien staat het professioneel en veelbelovend als je als werkgever tegenwoordig niet meer afhankelijk bent van al die paperassen.

Versnaperingen

Nagenoeg iedereen die aanwezig is op een banenmarkt biedt freebies aan voor de aanwezigen. Als organisatie kun je dan natuurlijk niet achterblijven, maar je kunt wel goed nadenken over wat je precies biedt. Pennen, sleutelhangers, notitieblokjes en keychains zijn er al genoeg. Veel aanwezigen krijgen honger of dorst tijdens een beurs. Als jij ervoor zorgt dat er versnaperingen beschikbaar zijn, zul je zeker de aandacht trekken tijdens het evenement. Bovendien biedt het een uniek moment om in gesprek te komen met potentiële kandidaten.

Enthousiasme

Wat je ook uit de kast trekt, het succes van jouw aanwezigheid op de banenmarkt valt of staat met het enthousiasme van de vertegenwoordiging. Denk dus goed na over wie het bedrijf zal vertegenwoordigen op de beurs of markt. Het lijkt vanzelfsprekend om de HR-afdeling hiervoor in te schakelen, maar soms heeft een extraverte en enthousiaste medewerker veel meer succes. Een brede glimlach en oprecht enthousiasme doet wonderen.

Conclusies van een banenmarkt

Of meedoen met een banenmarkt nog interessant is hangt af van de wensen. Wil je snel de juiste kandidaat vinden uit een bepaalde doelgroep dan ben je succesvoller met het direct benaderen van kandidaten via headhunting en executie search.

Het inrichten van de juiste recruitment strategie hang af van veel factoren. Wil je jouw budget goed besteden en de juiste wervingskanalen gebruiken? Neem dan contact op. Wij vertellen graag meer.

Hoe trek je de aandacht op een banenmarkt

apples, market, seattle-3690021.jpg

Vragen?

Contact

Recruitment Center heeft vestigingen in heel Nederland. De hoofdkantoren vind je in:

Keep in Touch

Vragen?

Vul het contactformulier in of bel: 085-7602390

Jouw vacature

Snel ingevuld

Recruitment Center kijkt naar jouw recruitment behoefte. Voor elke vraag bieden wij een passende oplossing. Of je snel een vacature wilt invullen via slim werven, strategisch een talentpool wilt bouwen of een interim oplossing zoekt. Wij bieden een oplossing op maat.