Tips voor het werven van kandidaten via social media

Slim personeel werven

In dit digitale tijdperk is het belangrijker dan ooit om mee te gaan met de trends. Als recruiter moet je aanwezig zijn waar je doelgroep is en dat betekent dat social media een belangrijke rol speelt in het werven van personeel. Maar hoe kun je social media effectief inzetten voor het vinden van de ideale werknemer van jouw organisatie? Wij geven 5 handige tips voor het werven van personeel via social media.

Social media

Onder social media verstaan we alle digitale platformen waar gebruikers zelf de content creëren en de regie hebben over hun online aanwezigheid. Populaire moderne social mediaplatformen zijn Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest, LinkedIn, Snapchat, TikTok en YouTube. Maar het social medialandschap is continu in beweging en er komen nog maandelijks nieuwe platformen bij. De grote spelers blijven echter voor langere tijd actief én interessant. Niet elk social mediaplatform is even geschikt voor het werven van personeel, maar het is wel belangrijk om verder te kijken dan het voor de hand liggende platform LinkedIn.

Personeel werven via social media

Maar hoe pak je het aan, dat personeel werven via social media? Er is natuurlijk niet één zaligmakende techniek te benoemen om de juiste kandidaten voor jouw vacatures te vinden, maar we kunnen wel een aantal tips bieden voor het succesvol werven van personeel via social mediakanalen.

Kies het juiste platform

Voor het werven van personeel wordt tegenwoordig LinkedIn veel gebruikt. Het platform is gericht op netwerken en recruitment sluit hier naadloos op aan. Maar zie ook vooral de andere social mediaplatformen niet over het hoofd. Lang niet alle potentiële kandidaten bevinden zich op LinkedIn en het is als recruiter belangrijk om je daar te bevinden waar de doelgroep is. Ben je op zoek naar starters, pas afgestudeerden, stagiairs of jong talent? Schroom dan niet om op zoek te gaan op platformen als Twitter, Facebook, Instagram of zelfs TikTok. Je krijgt jouw boodschap zo eenvoudig bij de juiste personen en je bouwt aan naamsbekendheid en een goede reputatie.

Beperk het aantal platformen

Alhoewel het verleidelijk is om gebruik te maken van zoveel mogelijk sociale platformen, is dit in de realiteit maar moeilijk te realiseren. Social media kost, net als alle andere marketingacties, veel tijd en je wilt deze tijd zo efficiënt mogelijk besteden. Richt de focus dus op 2 of 3 platformen die aansluiten bij het bedrijf en creëer topcontent voor deze kanalen. 

Personaliseer

Social media biedt bij uitstek de gelegenheid om het bedrijf een gezicht te geven. Op de website en in brochures is het belangrijk om zakelijk te zijn, maar op social media kun je de organisatie juist menselijk maken. Deel beelden van de werkvloer, laat werknemers aan het woord, maak gebruik van humor en laat mogelijke kandidaten zien wat een prettige werkomgeving jouw organisatie is. Het mag best wat informeel; dat maakt de afstand tussen de organisatie en de volgers juist kleiner.

Lange termijn

Alhoewel je op social media direct in verbinding staat met een grote groep mensen, kan het wat tijd kosten om volgers op te bouwen en een flink te bereik te krijgen. Het is als organisatie dus niet realistisch om te verwachten dat het werven van personeel via social media direct op gang komt. Je zult tijd moeten investeren in het opbouwen van een betrouwbare reputatie en voor het creëren van interessante content. Maar als je eenmaal onderdeel bent van de community zal deze tijd en moeite zich zeker terugbetalen.

Deel de vacature

Vind je het actief werven van nieuwe werknemers via social media nog een stap te ver? Begin dan met het delen van openstaande vacatures via de social mediakanalen van de organisatie. Je bereikt zo gegarandeerd mensen die toch al geïnteresseerd zijn in jouw organisatie en het is een eenvoudige handeling met groot resultaat. Via social media wordt jouw vacature vast en zeker volop gedeeld en zo bereik je zonder extra kosten een groot publiek.

Starten met social media recruitment

De meeste bedrijven zijn goed vertegenwoordigd op LinkedIn en ook Twitter en Facebook weten organisaties wel te vinden. Maak daarom al goed gebruik van de netwerken die je hebt opgebouwd om personeel te werven. Ben je op zoek naar een andere doelgroep? Dan loont het zeker om ook platformen als YouTube, TikTok en Instagram een kans te geven. Maak een profiel van de ideale kandidaat en ontdek waar deze doelgroep zich bevindt. Dat maakt het werven van nieuw personeel via social media een stuk eenvoudiger, zowel voor nu als in de toekomst.

Nog vragen over je social media strategie of welke kanalen het best zijn voor jullie doelgroep? Neem dan contact op.

 

Deel dit bericht:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
personeel vinden tips via social media
Luc de Boer

Luc de Boer

Luc de Boer is recruiter bij Recruitment Center. Luc wordt vaak ingezet als tijdelijke recruiter bij organisaties met veel vacatures. Daarnaast schrijft hij graag over de dynamische wereld van werving en selectie.

Vrijblijvend advies over jouw recruitment vraagstuk? Plan een teams meeting.

Vragen?

Contact

Recruitment Center heeft vestigingen in heel Nederland. De hoofdkantoren vind je in:

Keep in Touch

Vragen?

Vul het contactformulier in of bel: 085-7602390

Jouw vacature

Snel ingevuld

Recruitment Center kijkt naar jouw recruitment behoefte. Voor elke vraag bieden wij een passende oplossing. Of je snel een vacature wilt invullen via slim werven, strategisch een talentpool wilt bouwen of een interim oplossing zoekt. Wij bieden een oplossing op maat.