Verlagen van je wervingskosten

Slim personeel werven

Veel bedrijven hebben moeite om personeel te vinden en daardoor lopen de wervingskosten op. Hoe kun je nu slim je wervingskosten verlagen? Recruitment Experts geven tips. Ook handig voor je 2023 recruitment plan. 

Wervingskosten

Een goede werving en selectie van nieuwe werknemers is essentieel voor het succes van jouw organisatie, maar moet dit echt zoveel kosten? Uit onderzoek van de Society for Human Resource Management kost elke nieuwe werknemer de organisatie gemiddeld € 3.630,-. Deze kosten stijgen bovendien wanneer het een functie betreft die moeilijk in te vullen is of wanneer er een externe recruiter ingeschakeld dient te worden.

En in deze huidige economie is het nog niet eenvoudig om een openstaande vacature te vervullen met een geschikte kandidaat. Gelukkig zijn er stappen die je als organisatie kunt zetten om de kosten voor werving en selectie flink terug te dringen. Wij delen 5 tips voor het verlagen van de recruitment en wervingsuitgaven.

Automatiseer de recruitmentprocessen

Veel processen rondom de werving en selectie van kandidaten kunnen uitstekend worden geautomatiseerd. Dit scheelt niet alleen veel tijd voor zowel recruiters als kandidaten, maar spaart ook veel kosten uit. Sollicitatieformulieren, intakegesprekken, assessments, het maken van afspraken: het kan allemaal geautomatiseerd worden via diverse softwaretools. Of maak gebruik van een ATS-systeem om het gehele recruitmentproces vanaf één platform te stroomlijnen. Deze recruitmentsoftware kan vaak naadloos wordt gekoppeld aan belangrijke software, websites en sociale kanalen binnen het bedrijf. Zo wordt het gehele proces vele malen efficiënter en kan er uiteindelijk flink worden bespaard op de kosten voor recruitment.

Werk aan een talentenpool

Tijdens een sollicitatieprocedure krijg je vaak meer sollicitanten dan er vacatures zijn. Soms zul je met pijn in het hart keuzes moeten maken en mogelijke aanwinsten voor het bedrijf af moeten wijzen. Dit hoeft echter geen definitief afscheid te zijn. Door de contactgegevens, met instemming uiteraard, te bewaren, kun je werken aan een talentenpool voor het bedrijf. De volgende keer dat er een vacature is, kun je gebruikmaken van deze talentenpool om mogelijke nieuwe kandidaten te vinden. Dat scheelt veel tijd en kosten.

Er hoeft trouwens niet gewacht te worden op sollicitanten bij het aanleggen van een talentenpool. Potentiële talenten kunnen zich op elk moment aandienen of actief gezocht worden via kanalen als LinkedIn en interne referenties. Een ruime talentenpool maakt het werk van de recruiter een stuk makkelijker.

Kies voor groepsinterviews

Het afnemen van sollicitatiegesprekken is een tijdrovende klus, vooral als er veel sollicitanten zijn en maar weinig posities te vervullen zijn. Door te kiezen voor groepsinterviews kun je flink tijd, en dus geld, besparen tijdens deze fase van het recruitmentproces. Er wordt een gesprek gevoerd met meerdere sollicitanten tegelijkertijd en dit geeft je ook een uniek inkijkje in de groepsdynamiek. Na deze groepsinterviews kunnen er altijd nog individuele gesprekken gevoerd worden met de meest veelbelovende kandidaten, maar de tijd en de kosten voor de kennismakingsgesprekken worden zo flink teruggedrongen.

Werf intern

Veel functies binnen het bedrijf kunnen uitstekend vervuld worden door werknemers die al actief zijn binnen de organisatie. Door intern te werven bespaar je tijd, maar je spaart ook kosten uit voor het plaatsen van een externe vacature of het inschakelen van een gespecialiseerde partij voor de recruitment.

Is er binnen de organisatie geen geschikte kandidaat voor de functie? Dan kan er ook gebruik worden gemaakt van referral recruitment. Werknemers kunnen potentiële kandidaten aandragen of een vacature delen om de vacature snel te vervullen en de time to hire te verkorten. Dit spaart aanzienlijk veel kosten uit.

Analyseer de cijfers

Verdiep je eens in de prestaties en de uitgaven van de HR-afdeling of de recruiter. Hoelang duurt het voordat een functie wordt vervuld? Hoeveel kosten zijn er verbonden aan het uitzetten van vacatures? Hoeveel kandidaten die interesse tonen zijn werkelijk interessant voor de organisatie? Door al deze informatie te analyseren kom je gegarandeerd tot conclusies die leiden tot een efficiëntere recruitmentstrategie waarmee flink op de kosten kan worden bespaard. Wanneer de werving en selectie binnen jouw organisatie is geautomatiseerd is het analyseren van deze data bovendien nog makkelijker. Veel ATS-systemen hebben een ingebouwde analytics functie voor juist dit doeleinde.

Vrijblijvend sparren over het verlagen van jouw wervingskosten? Plan dan een teams meeting of neem contact op. 

Deel dit bericht:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
download, arrow, down-1292814.jpg
Luc de Boer

Luc de Boer

Luc de Boer is recruiter bij Recruitment Center. Luc wordt vaak ingezet als tijdelijke recruiter bij organisaties met veel vacatures. Daarnaast schrijft hij graag over de dynamische wereld van werving en selectie.

Vrijblijvend advies over jouw recruitment vraagstuk? Plan een teams meeting.

Vragen?

Contact

Recruitment Center heeft vestigingen in heel Nederland. De hoofdkantoren vind je in:

Keep in Touch

Vragen?

Vul het contactformulier in of bel: 085-7602390

Jouw vacature

Snel ingevuld

Recruitment Center kijkt naar jouw recruitment behoefte. Voor elke vraag bieden wij een passende oplossing. Of je snel een vacature wilt invullen via slim werven, strategisch een talentpool wilt bouwen of een interim oplossing zoekt. Wij bieden een oplossing op maat.