Wat doet een hiring manager

Slim personeel werven

Er komt veel kijken bij het recruitmentproces. Hoe groter een organisatie is, hoe meer rollen er te vervullen zijn en hoe meer mensen er betrokken zullen zijn bij het werven en selecteren van nieuwe kandidaten. 

Zo speelt de hiring manager vaak een grote rol in het proces van recruitment en bij de uiteindelijke selectie van nieuwe werknemers. Maar wat is een hiring manager en wat doet hij?

De hiring manager

De hiring manager noemen we in het Nederlands ook wel de vacaturehouder. Het is de benaming voor de persoon binnen het bedrijf die leiding zal gaan geven aan de nieuwe medewerker. Doorgaans is de HR-afdeling, de recruitment manager of een extern recruitment kantoor verantwoordelijk voor het werven en selecteren van nieuw personeel. Naar eigen inzicht kunnen andere personen binnen het bedrijf actief worden betrokken bij het proces. De hiring manager kan hierin, desgewenst, een belangrijke rol spelen. Hij of zij is tenslotte de persoon die nauw zal gaan samenwerken met de nieuwe medewerker.

De rol van een hiring manager tijdens recruitment

Omdat de betreffende manager direct leiding zal gaan geven aan de nieuwe medewerker is het belangrijk dat er een klik en een goede verstandhouding is tussen de twee partijen. Daarom kan besloten worden om de hiring manager te betrekken bij het recruitmentproces. Hij of zij kan onderdeel worden van de werving, selectie en de training van de nieuwe medewerker.

Hoe de hiring manager betrokken wordt, is uiteraard afhankelijk van de persoon zelf en het recruitmentproces. Zo kan een hiring manager de volgende taken op zich nemen of deels vervullen:

  • De behoefte aan nieuwe werknemers identificeren.
  • Bijdragen aan het opstellen van een vacature.
  • Een functieprofiel opstellen voor de ideale kandidaat.
  • Verspreiden van de vacature binnen de organisatie.
  • Interviews afnemen, zowel alleen als samen, bij de kandidaten.
  • Vragen beantwoorden van sollicitanten.
  • Beoordelen van de geschiktheid van kandidaten.
  • Selectie van interessante kandidaten.
  • Vormgeven van het onboarding proces.

Het verschil tussen een recruiter en een hiring manager

Soms wordt de functie van hiring manager nog wel eens verward met een recruiter. Het zijn echter twee aparte functies die elkaar wel aanvullen en versterken, maar zeker niet gelijk zijn. Een recruiter is gespecialiseerd in de werving en selectie van nieuw personeel. Hij of zij weet als geen ander hoe de juiste persoon voor een functie kan worden gevonden en kan worden geënthousiasmeerd.

De hiring manager is binnen dit proces de persoon binnen de organisatie die op zoek is naar nieuw personeel. Hij of zij kan juist essentiële inzichten bieden over de gewenste eigenschappen en vaardigheden van de nieuwe werknemer, maar neemt zelden de volledige werving, selectie en training voor zijn of haar rekening. Juist in samenwerking met de HR-afdeling of de recruiter kunnen de inzichten en vaardigheden worden gebundeld om tot een effectief recruitmentproces te komen.

Begeleiding van de hiring manager

Alhoewel de hiring manager een belangrijke rol kan spelen in de werving en selectie van nieuw personeel is het niet altijd vanzelfsprekend dat deze persoon ook de ervaring en de kennis heeft om de juiste personen te selecteren tijdens het recruitmentproces. Daarom is het belangrijk om werving, selectie en training in samenspraak te doen. Iedere partij in het proces heeft zijn eigen sterke en zwakke punten, voorkeuren en blinde vlekken. Juist door samenwerking kom je tot de best mogelijke kandidaat voor de functie. Wat wij veel merken bij interim recruitment is dat de hiring manager niet gestuurd wordt. Ook als tijdelijke recruiter moet je de hiring manager inzicht geven in de mogelijkheden die de markt op dit moment biedt.

Sturen van de hiring manager

Soms kan het nodig zijn om de hiring manager bij te sturen of voor te bereiden op het recruitmentproces. De huidige arbeidsmarkt is competitief en als bedrijf wil je de best mogelijk indruk maken op kandidaten. Het is belangrijk dat de hiring manager een gedegen indruk geeft van het bedrijf, een goede beschrijving geeft van de werkzaamheden en zich voegt naar het natuurlijke verloop van het proces. Recruitment is tenslotte een grote verantwoordelijkheid waar iedereen goed op voorbereid moet zijn.

Conclusie

Het betrekken van de hiring manager in het recruitment proces is van groot belang. Wel adviseren wij altijd een duidelijk beeld van de mogelijkheden te geven. Het uitvoeren van een marktonderzoek met de kansen voor het invullen van een vacature is daarom belangrijk. Ook een extern recruitment bureau kan helpen met inzicht te geven in de markt. Nog vragen? Wij horen het graag.

Wat doet een hiring manager

job interview, corporate, interview-4010991.jpg

Vragen?

Luc de Boer

Luc de Boer

Luc de Boer is recruiter bij Recruitment Center. Luc wordt vaak ingezet als tijdelijke recruiter bij organisaties met veel vacatures. Daarnaast schrijft hij graag over de dynamische wereld van werving en selectie.

Vrijblijvend advies over jouw recruitment vraagstuk? Plan een teams meeting.

Contact

Recruitment Center heeft vestigingen in heel Nederland. De hoofdkantoren vind je in:

Keep in Touch

Vragen?

Vul het contactformulier in of bel: 085-7602390

Jouw vacature

Snel ingevuld

Recruitment Center kijkt naar jouw recruitment behoefte. Voor elke vraag bieden wij een passende oplossing. Of je snel een vacature wilt invullen via slim werven, strategisch een talentpool wilt bouwen of een interim oplossing zoekt. Wij bieden een oplossing op maat.